Sunday 25 December 2011

ajal belum menjemput kami sekeluarga....

ahhh... letihnyaa.... bukan letih apa pun,(buat teruk ja lebih)... letih sebab banyak berbelanja hari ni... duit banyak keluaq... nak cari duit susah oooo zaman sekarang ni, tapi kalau nak perabih duit, mudah sangat sangat, sat ja habih... kenape..??? tak pecaye...

dah lama isteri aku dok sibuk nak beli toto... bukan sport toto tau... no no no, sport toto tu haram, ni toto yang halal punya.. toto tu sejenis tilam yang nipis... bukan kegunaan sendiri, tapi nak buat spare kat rumah je... manalah tau kot kot ada saudara mara nak datang rumah ka, boleh jugak guna buat selimut...

destinasi kami sekeluarga pada hari ni tak lain tak bukan, Padang Besar Perlis... kat Padang Besar punya la banyak orang... sampai nak cari parking pun susah laa... hari minggu macam ni memang banyak pengunjung... tambah pulak masa cuti sekolah... gerenti sesak punya... time macam ni memang susah nak tawar menawar harga... yang harga RM20 pun jadi RM30... semua peniaga nak ambik kesempatan...

isteri aku ni pantang dapat peluang bershopping... kalau ikutkan nafsu shopping dia tu, seguni duit pun tak cukup... hehehehe... lepas beli segala barang, kami singgah kat gerai makanan yang tak jauh dari kompleks beli belah tu... time makan dah tiba laaa... perut pun kena isi jugak...

aku makan nasi goreng kampung dengan nescafe ais, isteri aku pulut durian dengan nescafe ais jugak... punyala mahal, tersentot aku bila dengaq harga... total RM17... gila ka apa... nasib baik anak aku momey tu tak pandai pesan pesan makanan lagi, kalaula dia pesan sama, makan saja mau RM20 lebih...

lepas makan, kami pun bertolak pulang ke Penang... aku lebih suka gunakan lebuhraya... sebab lebuhraya boleh bawak laju laju... hehehehe... setakat 150 km/j tu tak la laju mana pun... orang lain ada yang lagi laju dari aku... ok, masa kat lebuhraya tu, kat depan aku ni ada sebuah lori... laju jugak la lori tu...

belum sempat aku potong lori tu, telepon aku bunyi plak dah, macam biasa aku jawab tanpa guna handfree... aku tak suka guna handfree sebab tak stim la masa cakap tu... aku rasa tak puas kalau cakap telepon tapi tak letak kat telinga... akupun perlahankan la sikit kelajuan aku tadi tu sebab nak jawab telepon...

tiba tiba aku tengok lori yang kat depan aku tu terhoyong hayang, sat masuk lorong sebelah kanan, pastu patah balik ke lorong kiri... apehal lori ni... pemandu tu mabuk kot... hehehehe...(pandai pandai buat andaian)

tak sampai 10saat lori tu terhoyong hayang, banggggg.... terbalik gua cakap lu.... terseret ke sebelah kiri lebuhraya... betul betul depan mata aku... dengan sepantas kilat aku mengelak... ala gaya gaya fernando alonso laa...(dan lagi syok sendiri)


ahhh, dup dap dup dap jantung aku... terkejut weii, lori terbalik depan mata aku... alhamdulillah, syukur kami sekeluarga selamat... nasib baik telepon aku berbunyi tadi... kalau la telepon aku tak bunyi, mesti aku dah potong lori tu... mesti aku pun terlibat sama...

aku bersyukur sebab kami sekeluarga selamat...

aku pun berhenti kat tepi lebuhraya, tergerak hati aku untuk bantu pemandu lori tu... padahal selama ni aku tak pernah pun nak berhenti kereta kalau ada kemalangan... aku hubungi pihak Plus untuk maklum pasal kemalangan tu... selain tu ada la 4 orang pengguna lebuhraya yang prihatin yang hulur bantuan...

alhamdulillah, pemandu dengan kelindan lori tak dak yang cedera parah... lebih kurang 20minit, Polis Bantuan Plus pun sampai... aku pun teruskan perjalanan pulang ke Penang...

ni la gambar kemalangan yang sempat aku rakamkan..

yang biru tu bukan UFO tau, tu lampu kereta peronda tu

lori ni bawak batu bata

salah seorang kelindan lori yang tercedera

keadaan lori yang terbalik

polis bantuan plus pun sampai dah

berterabur batu bata kat tepi lebuhraya
terlupa pulak aku nak bagitau, lori ni terbalik bukan sebab pemandunya mabuk atau mengantuk, bukan juga sebab kelalaian pemandu tu... tapi sebab tayar belakang lori tu pecah... maka dia tak dapat nak kawal lori, beginilah jadinya...

pesanan aku kat pemandu sekalian, selalulah periksa tayar kenderaan anda, periksa juga tekanan angin tayar... jangan main pandu ja... akhir sekali, tunggang dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang... babai... aku nak rehat sat... pening, duit dah abih banyak harini....

No comments: