Friday, 16 December 2011

roda kehidupan...

kehidupan kita upama roda yang berputar... sekejap di atas, sekejap di bawah... itulah namanya kehidupan... kalau susah, tak bermakna akan berterusan hidup dalam kesusahan... selagi ada keyakinan, selalu berusaha, serta doa yang tak pernah henti, pasti suatu hari nanti kesenangan akan muncul jua...

tapi bagi mereka yang mempunyai kehidupan yang senang lenang, yang mewah janganlah dilupakan pada yang tak bernasib seperti anda... anda harus menjaga dan pelihara kesenangan yang anda kecapi itu sebaik mungkin... ingatlah, kalau anda tersilap langkah, kesenangan yang anda kecapi sekarang akan beransur ansur hilang... samada cepat atau lambat, hanya Dia saja yang tau... mungkin saat itu nasib tidak akan menyebelahi anda lagi...

seperti seorang sahabat aku yang boleh diketegorikan berada @ mewah... dulu kehidupan dia agak mewahlaa jugak... umur baru awal 20an, dah mampu pakai BMW... bukan sebiji, tapi 2 biji... ada masa ka nak bawak... tapi dah kaya, apala yang nak dihairankan.... aku pun teringin... hehehe....



bukan takat BMW, mpv pun ada... rumah sendiri pun ada...wowww, hebat hebat... kalaula aku macam dia, kan seronok...

maklumlaa, sahabat aku ni anak kepada ahli perniagaan... kerja dia hanya perlu uruskan perniagaan bapak dia ja... anak bapak la katakan...

dulu boss, sekarang....????

tapi tu dulu... dulu dia mewah, bersenang lenang...

bab duit, tak jadi masalah...

sekarang segala apa apa yang dia miliki tu, terpaksa dijual... dah tak mampu nak tanggung hutang... semua kereta, rumah, termasuk rumah keluarga pun nak jual dah... semua tu nak buat bayar hutang... segala harta yang dia miliki dulu, hilang satu per satu... kesian aku tengok kehidupan dia sekarang, aku tak berupaya nak bantu.... kalau aku kaya ka, dah lama aku tolong...

daripada hidup senang, terpaksa mintak kerja kat kilang... semoga kisah hidup sahabat aku ni, akan menjadi iktibar buat korang dan diri aku yang kadang kadang tu lupa diri jugak... hehehe

selalu aku dengar orang tua tua dok pesan, "kalau dah senang,kena beringat"...

bukan senang nak jadi senang, bukan susah nak jadi susah...

2 comments:

nasha sanza said...

betul tu..bagus entry nie..kena sedekah selalu sebelum ALLAH tarik rezeki kita...

ataspagar-ataspagar said...

kalau ikhlas sedekah, nanti Allah akan lipat gandakan rezeki kita.. tapi kalau kita kedekut, nanti Allah pun akan kedekut dengan kita, sikit sikit Dia akan tarik kemewahan yang kita ada tu...